03 juli 2008

Mediestorm och partiledningsmöte

I går onsdags kom jag tillbaka till Sverige igen och det var direkt in i hetluften för oss i Centeruppropet som gällde (jag kommer inte ens att försöka följa upp all massmedieuppmärksamhet frågan fått medan jag varit borta). Jag hann inte ens åka hem och lämna packningen efter att ha lämnat Arlanda. Redan innan jag hade landat hade det bestämts att vi skulle ses för att få en matbit, lära känna varandra (gruppen hade som andra sagt knappt ens setts tidigare) och diskutera upplägg inför mötet.

Mötet tog lång tid, och även om världsbilden då mötet startade visade visa skillnader hoppas jag att man nu i partiledningen fått en bättre förståelse hur riksdagens handlande har uppfattats bland många gräsrötter och väljare. Diskussionen var i början något tryckt men ändå öppen, något som ändå får sägas vara en styrka med Centerpartiet. Jag har aldrig, inte ens nu, egentligen känt att man inte respekterat mig trots att jag har avvikande åsikter.

Det var många pannor som rynkades under mötet, och i princip allt vi sa nedtecknades. Många av de åsikter som vi sedan länge haft verkade mindre välkända än vad de borde vara; men att vi träffades och utväxlade verklighetsbeskrivningar tror jag ändå är ett steg på vägen för partiet att reda ut saken. Jag är bara rädd att det hela ska dra ut så mycket på tiden att det blir så sent att det inte längre är möjligt att egentligen göra något åt saken.

Anders Flanking nämner i nyhetsartikeln på centerpartiet.se hur FRA-lagen har ställt frågan om en ny grundlag på sin spets. Jag kan inte annat än att hålla med. Det är ordentligt synd att vi idag inte har en ordentlig, rejält skriven grundlag. Med en sådan hade förslaget antagligen stoppats innan det lagts, eftersom det skulle riskera sig vara helt ogenomförbart.

Slutligen, en ganska specifik fråga som diskuterades under mötet, särskilt med tanke på hur aktuell frågan är, är den "marathonchatt" som nyligen avslutades. Citattecknen har jag lagt dit, för det som genomfördes liknade i varje fall inte någon chatt jag någonsin deltagit i. Det liknade mer en interaktiv frågelåda. En vanlig chatt är mer att likna en dialog mellan två personer, än att stå på en scen och svara frågor från en publik. Det är nu inget förvånande att det blev resultatet, jag tror knappast att det är mänskligt möjligt att hänga med två dussin inloggade irriterade väljare som vill ha svar på sina frågor, men någon dialog blir det knappast inte när det inte finns möjlighet att diskutera utan bara att ställa frågor.

En interaktiv frågelåda vore dock i sig inte någon dålig idé. Tanken om att man ska svara i realtid är dock inte alls nödvändig för konceptet, hade man nöjt sig med att svara inom ett dygn hade man dels fått mer tid att skriva ett genomtänkt svar och dels kunnat säkerställa att den som får frågan säkerligen är kompetent att svara. Hur som helst vore det nog en klok idé om man på riksdagskansliet går igenom både de frågor som redan besvarats, och de som inte hanns med för att göra någon form av offentlig sammanställning. Förmodligen representerar frågorna en väldigt god täckning över vilka invändningar som finns mot lagen bland allmänheten, och vilka svar man vill ha svar på, något som rent taktiskt måste vara hårdvaluta för en partiledning. Det skulle mycket väl också gå att i efterhand leta fram svar på de intressanta frågor som inte hanns med. Samtidigt vore det klokt att rensa bort de "typiska politikersvaren" i en publik sammanställning, dvs de som egentligen svarar på något helt annat än det frågan gällde. Dessa kan inte tolkas som något annat än "inga kommentarer, den frågan tycker jag inte om" i allmänhetens ögon och det är knappast det budskap partiet borde sända ut.

Flera av de andra som deltog har också själva bloggat om vad som hände på mötet, och jag kommer vara något lat och hänvisa till dem för mer information. Läs hos Sophia, Markus, Martin eller Oscar.

Slutligen tipsas jag via Magnus Andersson om en parallell kampanj, Brev som brev, som riktar sig till samtliga medborgare och inte bara till centerpartister. Jag ser också att FRA kommer granskas av Datainspektionen, med tanke på påståenden som kommit om att signalspaningen påbörjats redan innan FRA-lagen gick igenom...

Inga kommentarer: