30 april 2007

Mona och Wanja ute och cyklar

"Den borgerliga regeringens försämring av arbetslöshetskassan drabbar dem med lägst löner hårdast."


Vänta nu lite. Sänkningen av a-kassan drabbar dem med låga löner hårdast? Det har jag svårt att se. Den som har en lön, om än låg, är ju inte kvalificerad till a-kassan. Enda undantaget till det som jag kan se är deltidsarbetslösa. I övrigt drabbar sänkningen av a-kassan dem utan löner.

Cykelturen fortsätter:

"En anställd som har 25 000 kronor i månadslön förlorar nästan halva sin inkomst vid arbetslöshet."


Jag trodde den här insändaren skulle handla om dem med låga löner med tanke på föregående citat? Det där är inte ett dugg lågt (det är så högt att skämt om Glocalnet är fullständigt uteslutna!). Den där lönesumman ligger helt enkelt långt över medelinkomsten i Sverige, ca 18 500 kr i månaden.

Lite längre ner:

"Den rikaste tiondelen av befolkningen får 47 procent av inkomstförändringarna. Kvinnor får 40 procent, män 60 procent. Storstad får mer än landsbygd."


"Får behålla" menar de. Oavsett om vad man tycker om den ändrade skattepolitiken i sig (inte ens jag gillar alla dess sidor, jag gillar skattesänkningarna men tycker man kunde prioriterat dem helt annorlunda) så är det inte så att staten har börjat betala ut enorma belopp till alla krösusar. Nej, det man har gjort är att inte minska mängden skatt som drivs in från de rika.

Övriga påståenden (eftersom de är ett allmänt drag i den socialdemokratiska politiken) tänkte jag skriva ett längre granskande inlägg om under morgondagens högtidlighållande av arbetarrörelsen.

Inga kommentarer: